måndag 7 oktober 2013

6/10 - Ledarskap tillsammans med min hund

Ser du något samband mellan bubblorna?



Idag var jag på föreläsning med Jörgen Wirholt, fd hundförare inom polisen.
En föreläsning om Ledarskap och hundar.

1,5h gick väldigt fort och han hade gärna fått fortsatt ett par timmar till.

Egentligen lärde jag mig nog inte så mycket som jag hade hoppats på, men istället så fick jag bekräftelse för att jag gör eller har gjort "rätt" i vardagen eller vid vissa situationer. Jag sätter rätt inom " " eftersom inte alla håller med om andras tankesätt.

Jörgen talar mycket om kroppsspråk och ton när du talar med hunden, om du nu måste prata med den.
Vi måste vara tydliga och konsekventa med våra hundar, samtidigt som du ger kärlek och värme.

Om vi får "problem" med våra hundar bör vi först kolla på oss själva, innan vi börjar skälla på hunden!
Vi uppmuntrar ofta hunden vid fel tillfälle...

Kolla på bilden ovan - du låter hunden kliva på dig när du sitter i fåtöljen, men skulle den göra så när du kommer hem från affären så blir du förmodligen arg och skäller på hunden för att den gör så.

Blir en fortsättning om två veckor, då kommer han ta upp olika situationer som uppstått i jobbet.
Jag hade lite som jag faktiskt hade velat diskutera med honom, men jag var lite för feg, kanske för att jag hellre skulle prata på egen hand om detta, utan övriga deltagare.

"Det finns inga problemhundar – bara hundar och ägare som är på olika plan
”. 


O&O
Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar