onsdag 1 maj 2013

1/5- Borttagning av stygn och dränage!


Apropå förra inlägget om månadens veterinärkostnader så sparade jag in minst 500kr idag!


Såg nämligen till att få instruktioner om hur jag tar bort stygnen och dränaget från Zackis rygg själv när jag var på återbesöket i måndags.

Viktigast var självklart hygienen, se till att det är rent runt Zackis sår och att mina händer var rena. En ren sax och lite sårtvätt/sprit och kompresser hade jag tagit fram.

Började med att duscha av Zacki, eftersom det runnit ganska mycket från dränaget och vätskan är frätande. Har hållit rent så gott det går innan men på en vit hund så syns det ganska fort att det vätskat sig.
Sedan ur karet och torka lite. Tvätta händer och fram med saxen! Dra lite i slangen i översta hålet och klipp upp stygnet och ta bort tråd. Sedan dra lite till i slangen för att klippa av den, den del som varit utanför kroppen får absolut inte dras in under huden.
Ja, sen var det bara att klippa upp och ta bort det andra stygnet för att sedan dra ut slangen.

Tvättade till sist med lite sprit och smörjde in med helosan – nu ska det hållas rent och mjukt i väntan på att det ska läka inifrån och ut!

Dränaget är borta! :)

Jag kommer garanterat att sköta stygnborttagning själv i fortsättningen om jag har möjlighet (och om jag har otur)! 

Har ni ett djur som blivit sytt och ska ta bort stygnen måste ni självklart fått instruktioner av er veterinär innan ni ger er på detta, men det är absolut inte svårt eller läskigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar